GM wil in 2017 de Chevrolet Bolt op de markt brengen. De betaalbare elektrische familieauto moet de concurrentie aangaan met Tesla.
Eerst was er de Volt, nu komt de Bolt. Maandag onthulde GM de Chevrolet Bolt, een conceptauto, schrijft de New York Times. De Bolt is een kruising tussen een sedan en een SUV (ruime laadbak) die een actieradius heeft van 320 kilometer op een volle accu.
Grote actieradius
De grote actieradius én de betaalbare prijs (30.000 dollar, 25.350 euro) moet mensen over de streep trekken die tot nu toe geen volledig elektrische auto aandurfden. Hoewel het nog om een conceptauto gaat, wil GM de Chevrolet Bolt toch in 2017 op de weg hebben. En dat is een uitdaging aan het adres van Tesla: die fabrikant wil dan óók een e-auto voor de massa (prijs: 35.000 dollar) uitbrengen.
Maar de Bolt zou wel eens niet alleen Tesla, maar ook de bestaande Chevrolet Volt kunnen overschaduwen. Die hybride kwam vier jaar geleden op de markt. De toenmalige GM-topman Dan Akerson voorspelde dat er 60.000 per jaar van zouden worden verkocht. Maar dat viel tegen: in het beste jaar, 2012, waren het er 23.000. De prijs van 40.000 dollar hinderde de verkoop, ondanks overheidssubsidie.
Toch investeerde GM in een nieuwe versie, die in de tweede helft van komend jaar in de showrooms verschijnt. De nieuwe versie is strakker en sneller dan de oude. De actieradius is met een derde opgerekt.
Kruising tussen Golf en i3
De Bolt ondertussen houdt het midden tussen een Volkswagen Golf en een BMW i3. Voor het ontwerp is goed naar Tesla gekeken. Net als bij de Tesla ligt het accublok laag, want de bestuurbaarheid ten goede komt. Ook is er aluminium toegepast en zijn de stoelen dun, om gewicht te besparen. Dat vergroot de actieradius. Hatchbacks doen het in de VS niet zo goed, maar GM hoopt dat kopers gecharmeerd zijn van de grote kofferbak en de hoge zit.
Met de lage benzineprijzen zullen autokopers op korte termijn niet in eerste instantie naar een elektrische wagen kijken, denkt een analist van consultancy LMC Automotive. Als benzineprijzen laag blijven, krijgen andere automakers de kans om hun elektrische actieradius te verbeteren. En kopers doen er langer over om hun extra aanschafkosten terug te verdienen door uitgespaarde brandstofkosten.
Maar Chevrolet-marketingdirecteur Steve Majoros heeft er goede hoop op. "Ik denk niet dat de benzineprijs de bepalende factor is bij een auto als de Volt", zegt hij.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl